Cel główny : zapoznanie z nazwami niektórych owadów ,utrwalenie nazw kwiatów wiosennych
Cele operacyjne: Uczeń potrafi: -przyjąć właściwą postawę na lekcji -właściwie reagować na polecenia nauczyciela -określić dzień i porę roku -właściwie reagować na słyszaną muzykę -dobrać według koloru kwiaty -nazwać kwiaty wiosenne -rozwiązać zagadki o kwiatach i owadach -dostrzec różnice między takimi samymi z pozoru motylami -potrafi rozpoznać na planszy owady -potrafi zaśpiewać piosenkę lub powiedzieć wiersz Uczeń rozumie: -treść piosenki i zagadek -polecenia n-la Uczeń zapamięta: - nazwy owadów występujących na łące
Metody pracy: Słowne :rozmowa kierowana ,instrukcje Oglądowe: pokaz, Praktycznego działania ,zabawa ruchowa naśladowcza
Formy pracy: -zbiorowa zindywidualizowana -praca w grupach
Środki dydaktyczne: emblematy z kwiatami w czterech kolorach, skakanki , kartki z bloku, pisaki , kredki ,plansza z namalowaną łąką ,podobne obrazki motyla ,magnetofon, słodycze ,pudełko ,Słownik Języka Polskiego
Przebieg lekcji: 1.zajęcia wstępne: -powitanie -sprawdzenie listy obecności, zaznaczenie na tablicy -przypomnienie dnia tygodnia -utrwalenie nazwy miesiąca -nazwanie pory roku -określenie cech panującej za oknem pory roku -nawiązanie do wiosennych kwiatów rosnących na łące i żyjących tam owadów
2. wyjaśnienie pojęcia owady i pokaz planszy łąki -odczytanie ze słownika co to są owady -pokaz planszy -zagadki o owadach kto rozpozna jaki to owad musi go odszukać na łące
3.losowanie emblematów kwiatów w 4 kolorach /biały ,czerwony, żółty, fioletowy/ -podział na 4 grupy -każda grupa wyszukuje wśród różnych kwiatów ,kwiaty w swoich kolorach i nakleja na emblemat -grupy przedstawiają nazwy kwiatów
4.zabawa przy muzyce „Prognoza pogody” -dzieci pokazują :jak czasami pada deszcz –poruszamy rękami góry na dół naśladując krople spadającego deszczu -pokazują jak wieje wiatr-poruszanie rękami w lewo i prawo -czasami pojawia się błyskawica – klaśnięcie w dłonie -potem następuje grzmot –tupnięcie -na koniec pojawia się tęcza
5.niespodzianka –zgadywanka -dzieci mają dostrzec i powiedzieć jakie zauważyły różnice między z pozoru takimi samymi owadami /ilustracje motyli, biedronek, itp./
6.zagadki o kwiatach - po wysłuchaniu zagadki dzieci muszą wyszukać wśród różnych kwiatów obrazek będący odpowiedzią na zagadkę i przypina na tablicy - poprawną odpowiedź dzieci nagradzają oklaskami
7.zadania z pudełka -dzieci losują karteczki n-la odczytuje zadanie do wykonania: -zaśpiewaj piosenkę o wiośnie lub powiedz wiersz -wymień nazwy kwiatów zaczynających się literą „s” -pokaż jakie czynności musimy wykonać przy pielęgnacji kwiatów opisz wybrany przez siebie kwiat
8.zabawa taneczna kwiatki czerwone-tańczą i klaszczą kwiatki żółte - tańczą i machają rękami kwiatki białe – tańczą i machają prawą ręką kwiatki fioletowe – tańczą i podskakują
9.zajęcia końcowe -ocena zadań wykonywanych przez dzieci -podsumowanie wiadomości o kwiatach i owadach żyjących na łące -pożegnanie
Lekcję przygotowała i poprowadziła mgr Małgorzata Czyż |